+31 346 76 90 46 Contacteer ons

PHS CENTRAAL STATION, AMSTERDAM

Station Amsterdam Centraal is een van de drukste stations van Nederland, met een groeiend aantal bezoekers per dag. Om deze groeiende vraag van reizigers aan te kunnen, zijn er de komende jaren verschillende werkzaamheden gepland op en rond het station, als onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Het project PHS Amsterdam Centraal Station (PACS) is onderdeel van het overkoepelend Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Het project houdt in optimalisaties van het spoor, vervangen van de stalen bruggen van de Oostertoegang, realisatie van een ongelijkvloerse kruising nabij de Dijksgracht en optimalisaties binnen het stationsgebouw.


In het monumentale stationsgebouw wordt meer ruimte gecreëerd voor reizigers door de perrons te verbreden en te verlengen. Ook wordt de toegang van de westelijke reizigerstunnel naar het hoofdgebouw gerenoveerd en wordt de smalle Oosttunnel verbouwd tot een bredere tunnel. Daarnaast komt er een nieuwe fietsenstalling onder de sporen aan de oostkant van het stationsgebouw en worden de spoorbruggen aan de oostkant vervangen.


De werkzaamheden aan de oostkant van het stationsgebouw worden uitgevoerd vanaf de IJ-zijde, waarbij de bruggen en bijbehorende spoorbak één voor één worden vervangen. De fietsenstalling onder het spoorbak wordt tegelijkertijd gebouwd bij de uitvoering van bijbehorende spoorbak.

GEO2 Engineering B.V. stelt in opdracht van Strukton Infra Specials B.V. het geotechnisch ontwerp op (aanvullende DO) van diverse constructies voor de spoorbakken en de fietsenstalling onder de sporen in het oostelijk deel van het station. 

 

In het geotechnisch ontwerp worden beschouwd:

  • Kerende constructies ten behoeve van naastliggende, in dienst blijvende spoorbanen;
  • Tijdelijke palen ten behoeve van tijdelijke constructies, zoals perrons voor de in dienst blijvende spoorbanen en bovenloopkraan;
  • Het draagvermogen en zakking van de nieuwe fietsenstalling onder de sporen; hierbij wordt de invloed van het complexe gefaseerd bouwen van de spoorbakken/fietsenstalling meegenomen;
  • Invloed van constructies op diverse belendingen, en invloed van belendingen/bestaande constructies op de nieuwe constructie.

 

Voor meer informatie over dit project verwijzen wij u naar de projectwebsite van ProRail.

Projectwebsite: https://www.prorail.nl/bouwen-op-een-eiland

Deze website maakt gebruik van cookies De website van GEO2 Engineering B.V. gebruikt functionele cookies. In het geval van het analyseren van websiteverkeer of advertenties, worden ook cookies gebruikt voor het delen van informatie, over uw gebruik van onze site, met onze analysepartners, sociale media en advertentiepartners, die deze kunnen combineren met andere informatie die u aan hen heeft verstrekt of die zij hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun diensten.
Toon details Verberg details
Selectie toelaten Alle cookies toelaten